Joc si Joaca

Jocurile şi joaca sunt mai intense la vârsta copilariei. Copiii de vârstă preşcolară se joacă tot timpul. Aceasta le conferă conduitei lor multă flexibilitate şi, mai ales, le dezvoltă imaginaţia şi creativitatea; tot prin joc este exprimat şi gradul de dezvoltare psihică. Jocul presupune un plan, stabilirea unui scop şi a anumitor reguli pentru a realiza în final o anumită acţiune ce produce satisfacţie.

Jocul oferă copiilor o multime de impresii care contribuie la îmbogăţirea cunoştinţelor despre lume şi viaţă, totodată îi măreşte capacitatea de înţelegere a unor situaţii complexe, creează capacităţi de reţinere stimulând memoria, capacităţi de concentrare, de supunere la anumite reguli, capacităţi de a lua decizii rapide, de a rezolva situaţii-problemă, într-un cuvânt îi dezvolta creativitatea. Fiecare joc are reguli. Atunci când un copil vrea să se joace cu un alt grup de copii, el acceptă regulile în mod deliberat, voit. Cu alte cuvinte, acesta va accepta normele stabilite, adoptate şi respectate de grupul respectiv înainte ca el să intre în joc.

Obiectivele pedagogice sunt centrate pe practicarea de către preşcolarii mici a jocurilor simbolice primare, respectiv a jocului de manipulare şi a jocului imitativ, pe dezvoltarea sensibilităţii tactil-kinestezice, vizuale, auditive şi gustativ-olfactive, pe cunoaşterea materialelor-jucării, pe îmbogăţirea şi activizarea vocabularului şi pe socializarea lor treptată în atmosfera de joc.